امروز پنجشنبه ۰۳/۱/۳۰

فرش دستباف با نخ ابریشم ایرانی با طرح تیمچه قم رونمایی شد

.


فرش ابریشم دستباف با نخ تولید داخل، عصر چهارشنبه همزمان با روز جهانی صنایع دستی طی آیینی در سالن جواد الائمه(ع) استانداری قم رونمایی شد.

رئیس انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش دستباف استان قم در حاشیه این آیین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: دو تن از بهترین بافندگان زن استان طی مدت 10 ماه اقدام به بافت و تولید این دو قطعه فرش ابریشم نموده اند.

علی اصغر خوش گفتار در تبیین مشخصات این دو فرش اظهار داشت: این دو فرش که از 34 رنگ تشکیل شده، دارای رنگ رزی سنتی است.

وی با بیان اینکه ابعاد هر کدام از این دو قطعه فرش 60 در 90 سانتی متر است، افزود: استفاده از نخ ابریشم تولید داخل و خارج در بافت این دو فرش از ویژگی های منحصر به فرد آنها به شمار می آید.

وی با اشاره به اقداماتی که در راستای تولید نخ ابریشم در داخل انجام شده است، افزود: براساس مطالعه ها و امکان سنجی که به وسیله دفتر توسعه خوشه فرش استان انجام شده احیای مجدد تولید نخ ابریشم در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: برای آغاز این کار تصمیم گرفته شد تا یک فرش ابریشم به وسیله نخ تولید داخل بافته شود و سپس به وسیله نظر سنجی میزان دقیق تامین نیازهای فرش دستباف قم بواسطه تولید این نخ با نظر سنجی از طراحان و بافندگان مشخص شود.

خوش گفتار تصریح کرد: در مرحله دوم به این نتیجه رسیده شد تا دو فرش با طرح و نقش یکسان هر کدام جداگانه با نخ ابریشم تولید داخل و خارج بافته شوند.

مسوول انجمن طراح فرش قم، اظهار داشت: پس از مطالعاتی که برای چگونگی طرح و نگاره های این فرش ها انجام پذیرفت، قرار بر این شد تا این طرح نمادی از فرهنگ، تمدن، اقتصاد، بازار و فرش باشد.

وی افزود: پس از آن طراحان این فرش بر آن شدند تا تیمچه را به عنوان یک نماد فرهنگی، تمدنی، اقتصادی و وابسته به بازار فرش برای طرح آن انتخاب کنند، که پس از انجام مشاوره عملیاتی کردن تیمچه قطعی شد.

خوش گفتار تصریح کرد: تیمچه یک نماد فرهنگی، اقتصادی و یکی از مراکز تجارت فرش در بازار قم است و سابقه آن به دو قرن پیش باز می گردد، و این دو قطعه فرش با گره چینی ها و مقرنس کاری ها و همچنین رسمی بندی های خاصی که دارد به عنوان یک اثر فاخر هنری به ثبت نیز رسیده است.

وی با بیان اینکه رنگ رزی این دو اثر هم برای نخ تولید داخل و هم نخ تولید خارج به یک صورت انجام شده است، افزود: رنگ پذیری هر دو اثر نیز سنجیده شده، که بنا بر آن نخ ابریشم داخل رنگ پذیری بهتری داشته است.

وی با بیان اینکه در بافت این دو فرش همانند دیگر فرش های دستباف استان از گرید پنج به عنوان ظریفترین گرید نخ ابریشم در تولید فرش استفاده شده است، افزود: بدون شک نخ ابریشم مصرف شده در بافت این فرش توانایی رقابت با ابریشم خارجی را دارد، اما اینکه از کمیت هم بتواند نیاز استان را بر طرف کند، هنوز جای کار و بحث دارد.

این هنرمند تصریح کرد: هر چند ممکن است، ابریشم داخلی توجیه اقتصادی نداشته باشد اما به عنوان یک مولد و ایجاد کننده اشتغال پایدار و ماندگار و ابزار چانه زنی با تولید کنندگان خارج و همچنین به عنوان یک اهر فشار می تواند، جایگاه خود را پیدا کند.