امروز پنجشنبه ۰۳/۱/۹

درخشش فرش اصیل قم در بازارهای جهانی

.

 

یکی از برجسته‌ترین هنرها در استان قم فرش ابریشمی است هنری که می‌تواند تحولی عمیق در اقتصاد این استان پدید آورد.

به گزارش خبرگزاری فارس، فرش قم، فرشی است که تاروپود ابریشمی و طرح‌های هفت‌رنگش برق از چشمانت می‌رباید، همین‌که چشم بر آن دوخته می‌شود وسوسه خرید آن رهایت نمی‌کند.

یکی از برجسته‌ترین هنرها در استان قم فرش ابریشمی است هنری که می‌تواند تحولی عمیق در اقتصاد این استان پدید آورد اما متأسفانه این مهم تاکنون نتوانسته است جایگاه ممتازی را برای خود کسب کند و حمایت‌های همه‌جانبه از سوی مسئولان و متولیان را می‌طلبد.

بی‌شک در هر زمینه راه ورود به بازار جهانی توسعه و ارتقای کیفیت محصول است. قابل ذکر است که در طول سالیان اخیر به دلیل تحریم‌های تحمیل شده از سوی غرب بازار اکثریت کالاها در کشور ما تجربه‌ای رکودی داشت و فعالان در این عرصه‌ها را با مشکلاتی جدی روبه‌رو ساخت اما اکنون با پایان روند مذاکرات و در واقع با اجرایی شدن برجام گویا قرار است وضعیت ورود به بازارهای جهانی از جمله ورود به بازار فرش هم حال خوشی پیدا کند که بی‌شک فرش‌فروشان قمی هم از آن بی‌نصیب نخواهند ماند.

امسال در نمایشگاه دموتکس هانوور آلمان که نمایشگاهی برای عرضه فرش است کشورهای مختلف از کل دنیا حضور پیدا کرده و تولیدات فرشی خود را به نمایش گذاشتند که در این میان نیز فرش‌های ایرانی خودنمایی می‌کردند.

از آنجایی که آغاز به کار این نمایشگاه همزمان با لغو تحریم‌ها همراه شد خوشبختانه کشور ایران نیز از فرصت حضور برخوردار شد و راه تجارت و رایزنی با بازرگانان بین‌المللی و آشنایی با سایر تولیدات دیگر کشورها فراهم شد. بی‌شک حضور ایران در این نمایشگاه شروعی برای تبلیغ این هنر اصیل ایرانی است که می‌توان بار دیگر در میدان‌های هنرهای جهانی وارد شد.

طبق آمار از ابتدای سال تا مهرماه امسال میزان صادرات کشور در حوزه فرش حدود 3 هزار تن فرش دستباف بوده که از ارزشی معادل 166 میلیون دلار برخوردار است و گرچه این رقم رشدی قابل توجه نسبت به سال پیش دارد اما هنوز هم به جایگاه مطلوب خود دست نیافته اما اکنون با فراهم آمدن این شرایط می‌توان بر میزان صادرات فرش کشور افزود که استان قم نیز از مهمترین حوزه‌های تولیدی فرش کشور است و با ایجاد بستر مناسب و ارائه تسهیلات ویژه می‌توان وضعیت فرش‌فروشان و فرش‌بافان این خطه از کشور را بهبود بخشید.

حسن شریفی کارشناس صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم معتقد بوده که فرش ایرانی از بهترین کیفیت برخوردار است و در واقع اصیل بودن فرش ایرانی ویژگی ممتاز برای این هنر است و این در حالی بوده که فرش تولیدی دیگر کشورهای رقیب کم‌کیفیت و بی‌اصالت است.

وی با اشاره به اینکه فرش دستباف از جمله کالاهای صادراتی با ارزآوری بالا است‌، ادامه داد: بی‌شک با توسعه و اشتغال‌زایی در این زمینه می‌توان بر بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی فائق آمد.

شریفی بیان کرد: اشتغال به این هنر سرمایه چندانی نیاز ندارد و دانش و مواد اولیه آن نیز در کشور موجود است که بر این اساس توجه به آن می‌تواند به توسعه صنعتی و اقتصادی منجر شود.

این کارشناس از جمله مشکلات قالیبافان را مشکلات بیمه عنوان کرد و گفت:‌ مسئولان باید با افزایش اعتبار بیمه قالیبافان به افزایش اشتیاق و ماندگاری افراد در این عرصه کمک کنند.

وی فرش ایرانی را یکی از اثرگذارترین هنرها برای جلب سلایق عمومی جهانیان دانست و افزود: امروزه دیپلماسی هنری و فرهنگی آسان‌تر و تأثیرگذارتر از دیپلماسی سیاسی و نظامی عمل می‌کند.

این کارشناس با اشاره به جایگاه فرش قم خاطرنشان کرد: فرش دستباف قم ظرفیت مطرح شدن به عنوان یک برند جهانی و ملی را دارا بوده و تنها نیازمند تأمین زیرساخت‌ها و توجه بیشتر به این بخش است.

بر اساس این گزارش، بدون شک یکی از مهمترین حمایت‌‌ها از صنعت فرش استان قم نیز تعبیه و ایجاد مکانی ویژه و خاص برای عرضه این هنر برجسته می‌تواند باشد که تا به حال مهیا نشده است؛ البته نمی‌توان گفت که این مسئله از دید مسئولان مغفول واقع شده بلکه سال‌ها از توجه و تلاش آنها در این خصوص می‌گذرد اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده و تنها وعده‌های فراوان ماحصل این تلاش‌ها است.

یکی از وعده‌ها در این خصوص مربوط به پنج سال پیش است زمانی که در سال 89 تصمیم گرفته شد یک نمایشگاه برای فعالان در این عرصه ایجاد شود و بازار کاسبان فرش و قالی اندکی رونق گیرد از این رو رقمی معادل 6 میلیارد تومان برای ورود به این امر و ایجاد یک نمایشگاه دائمی برای این هنر اصیل قمی تخمین زده شد و این پروژه در دستور کار قرار گرفت.

اکنون نیز خبرهایی به گوش رسیده که قرار است آن نمایشگاه که هزینه‌های میلیاردی و وعده‌های مکرر در برداشته تا اوایل سال آتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

در ادامه این گزارش، امیر محمدی‌چهر معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه نمایشگاه دائمی فرش قم با پیشرفت فیزیکی 53 درصدی همراه است، بیان کرد: زنگ بهره‌برداری این نمایشگاه ابتدای سال آینده به صدا در می‌آید.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در سال‌های 91، 92 و 93 تأمین منابع مالی شده است، گفت: با این وجود در آغاز سال 94 نیز مشکلاتی در این زمینه سد راه شد که با تأمین اعتبار از محل سفر مقام معظم رهبری مشکلات حل شد.

محمدی‌چهر با اشاره به هزینه‌های این نمایشگاه تصریح کرد: خرید زمین با هزینه‌ای برابر 310 میلیون تومان و خرید انشعابات و اتصالات آبی با 800 میلیون تومان انجام شده و علاوه بر این 650 میلیون تومان به شهرداری پرداخت شده است و تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه نیز با 4 میلیارد تومان انجام می‌گیرد.

وی همچنین از وسعت 7 هزار متری این نمایشگاه خبر داد و گفت: این بنا با هزینه تأمین شده احداث می‌شود اما بخش محوطه و دیگر ملزومات یا از طریق بخش خصوصی یا از طریق دولتی تأمین اعتبار می‌شود.

وی راه‌اندازی این نمایشگاه را مایه امید برای اقتصاد استان و راهی نو برای ارتقای وضعیت این هنر اصیل قمی عنوان کرد.

احمد ذاکری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز با بیان اینکه این سازمان مسئولیت اصلی برپایی نمایشگاه را بر عهده دارد، بیان کرد: ارائه مجوز و نظارت بر کار نمایشگاه‌ها وظیفه این سازمان است.

وی با اشاره به اینکه این سازمان در زمینه توسعه و ارتقای صنعت و اقتصاد استان هر ساله نمایشگاه‌های مختلفی را برگزار می‌کند، افزود: هدف از برپایی این نمایشگاه‌ها حمایت از تولیدات داخلی و آشنایی با ظرفیت‌های استان است.

وی توجه به کیفیت را اصلی مهم در برپایی نمایشگاه‌ها خواند و گفت: برای رسیدن به این مهم باید ابتدا ضعف‌ها و مشکلات بررسی و آسیب‌شناسی شده و سپس نسبت به رفع آن همت شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به اینکه قم در موقعیتی ویژه از نظر جغرافیایی قرار گرفته است، تصریح کرد: از آنجایی که قم در چهارراه مواصلاتی قرار دارد برپایی نمایشگاه‌ها از جمله نمایشگاه‌ دائمی فرش می‌تواند راهی برای معرفی ظرفیت‌های استان باشد.

حسن مرتضوی که از جمله فرش فروشان و فعالان این عرصه است نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم بیان کرد: این روزها بازار فرش اصلاً حال خوشی ندارد و با رکود قابل توجه مواجه است.

وی با بیان اینکه ایجاد نمایشگاه فرصت مناسبی برای فروش بیشتر و بهبود وضعیت فعالان این عرصه است، ادامه داد: حضور در نمایشگاه می‌تواند راه ورود به بازارهای جهانی را تسهیل و ممکن سازد و چرخ اقتصاد فرش را به حرکت درآورد.

این فعال هنر-صنعت فرش با اشاره به اینکه متأسفانه برخی کسبه‌ها فرش‌ و اجناس بی‌کیفیت خود را در نمایشگاه‌ها ارائه می‌کنند، ادامه داد: این اقدام از میزان رغبت و تمایل مردم برای حضور در نمایشگاه می‌کاهد و رونق آن را از بین می‌برد.

مرتضوی حمایت مسئولان و متولیان این عرصه را ضروری قلمداد کرد و گفت: دولت نقشی جدی در توسعه وضعیت صادرات فرش دارد و با ارائه تسهیلات و حمایت خود می‌تواند بازار صادرات فرش را رونق بخشد.

وی ادامه داد: امید است طبق وعده هر چه سریعتر نمایشگاه دائمی فرش راه‌اندازی شود و در سال جدید شاهد وعده‌های دوباره در این خصوص نباشیم.

بر این اساس لازم است مسئولان با توجه و تمرکز بیشتر در این بخش از این هنر ملی حمایت کرده و با فراهم کردن بسترها ظرفیت‌های نهفته در این عرصه را پویا و فعال کنند.

تاریخ انتشار: 9 بهمن 1394