امروز جمعه ۰۳/۱/۱۰

گزارش بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف ایران

زمان: 1 تا 7 شهریور 1394
مکان: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران

گزارش دوره:

افتتاحیه نمایشگاه بین المللی فرش

بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران که بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف جهان محسوب می شود با حضور شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور ، کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران ، افخمی معاون وزیر صنعت – معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و هیات همراه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران، یکم شهریور 1394 آغاز بکار نمودند.
آیین گشایش این نمایشگاه طی مراسمی با سخنرانی حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران در سالن کنفرانس شماره یک نمایشگاه بین المللی تهران  برگزار شد. آقای کارگر در مراسم افتتاح نمایشگاه با اشاره به جایگاه والای فرش دستباف ایرانی به عنوان میراث گرانقدر فرهنگی و هنری گفت :با برنامه ریزی و نظارت صحیح باید همه برای حفظ و اعتلای این جایگاه بیش از پیش اهتمام کنیم.
وی با بیان اینکه امسال به صورت هدفمند از بازرگانان و تجار خارجی فرش برای شرکت در نمایشگاه دعوت شده اند ، گفت : اتحادیه ها و تشکل های فرش دستباف خریداران عمده فرش را در نقاط مختلف دنیا شناسایی و برای بازدید از نمایشگاه دعوت کرده اند.
کارگر افزود: در حاشیه نمایشگاه نشست های ویژه ای با موضوع اشنایی فرش دستباف ایران ، تسهیل صادرات فرش دستباف ، اشنایی کودکان با فرش دستباف ، اشنایی با فرایند تولید فرش دستباف ، اشنایی با چیدمان فرش و برگزار می شود.
کارگر افزود : با تاکید وزیر صنعت ، معدن و تجارت غرفه های فرش دستباف با هدف حمایت از فعالان این بخش با نرخ سال گذشته واگذار شد و نخستین بار یک سالن به عرضه تابلو فرش اختصاص داده شده است.
وی گفت : سالن های سه گانه 25 هم رایگان به گروه دانش اموختگان فرش تخصیص داده شده است ضمن اینکه دانشگاههای فعال در حوزه فرش و اتحادیه ها و تشکل های فرش هم محصولات خود را در این سالن ها ارائه می کنند .
کارگر همچنین از برگزاری پنجمین جشنواره فرش برتر در نمایشگاه فرش دستباف ایران خبر داد و افزود : برترین فرش های هر یک از تشکل ها و غرفه ها در سالن 27 نمایشگاه به داوری گذاشته و برترین فرش ضمن دریافت جایزه برای ترویج تولید بهینه معرفی می شود. کارگر در ادامه بیان کرد گفت : در نمایشگاه بیست و چهارم از دانشنامه مجازی فرش (ویکی فرش) رونمایی می شود و همزمان با برگزاری نمایشگاه کلیپ های 100 ثانیه ای که به زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده است ، پیش از اکران فیلم های سینمایی در گروه سینمایی هنر و تجربه پخش می شود.
در ادامه مراسم، معاون اجرایی رییس جمهور در این نشست اهمیت حمایت بیشتر از معیشت بافندگان فرش را یادآور شد و با اشاره به تلاش های دولت در رفع تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران در دو سال گذشته بیان کرد: موضوع معیشت بافندگان فرش دستباف به درون کشور برمی گردد و باید کاری کرد تا این قشر مظلوم از مواهب نهایی صادرات فرش بهره مند شوند.
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به نقوش و رنگ های زیبای روی پر پروانه که سبب می شود هر بیننده ای خالق این زیبایی را شکرگذار باشد، افزود: فقرش ایرانی نیز مانند پر پروانه است و هر بینده ای فرش ایرانی را می بیند که صنع بشر است در برابر بافنده آن سر تعظیم فرود می آورد. وی با بیان اینکه فرش هنری رحمانی است افزود: فرش ایرانی کاری جمعی است که در آن طراح و بافنده و نقاش و رنگرز و ... دست به دست هم داده اند تا این فرش را خلق کنند. در این هنر ـ صنعت هم بافنده و آنهایی که تار و پود فرش را در هم تنیده اند دخیل هستند هم آنهایی که نخ را رنگرزی کرده اند؛ هم آنهایی که قالی را می شویند دخیلند هم آنهایی که پنبه و ابریشم تولید می کنند.
قطب الدین صادقی استاد تئاتر دانشگاه تهران با اشاره به نمادهای گوناگون فرش ایرانی و بیان ترجمان آنها، فرش ایرانی را پرچم هویت، فرهنگ و تاریخ ایران نامید.
 
صادقی این هنر-صنعت را از دیگر هنرها کاربردی تر دانست و گفت: «هنر-صنعت فرش دستباف زندگی اقتصادی بسیاری از مردم را تأمین می کند. فرش در تمام زندگی مردم جایگاه بالایی دارد و در چادر، سفره، نمکدان، خورجین و کف پوش آنان دیده می شود. ابعاد وجودی فرش تمام سطوح جامعه را نه تنها مردم شهر بلکه عشایر و روستا نشینان را نیز در برگرفته است».
سیدرضا میرکریمی کارگردان فیلم فرش ایرانی نیز در این آیین، فرش را تنها باقی مانده فرهنگ اصیل ایرانی خواند و گفت: داستان فیلم یه حبه قند را بر اساس فرش دستباف ساخته ام. فرش ایرانی دارای اجزای متکثری است که در عین وحدت به یک اندیشه منتهی می شود. فیلم یه حبه قند نیز داستان خانواده ای است که هر عضو خانواده داستانی خاص خود دارد؛ اما در کل، همگی برای تعالی خانواده می کوشند.


فضای کلی نمایشگاه بین المللی فرش
در بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران که به لحاظ کمی و کیفی رشد قابل ملاحظه ای نسبت به دوره های قبل داشت در فضایی بیش از 30 هزار متر مربع شامل بیش از 700 غرفه و شرکت تولیدی و صادراتی هنر- صنعت فرش دستباف کشور حضور و مشارکت داشتند و گنجینه‌ای از قالی دستباف، مهم‌ترین کالای فاخر ایرانی و آثار کم نظیر بافندگان و هنرمندان ایرانی را به نمایش گذاشتند.
حضور بیش از 60 نفر بازرگان خارجی، برگزاری نشست تخصصی با حضور تجار و بازرگانان ، نشست تخصصی آشنایی صادرکنندگان با خدمات صندوق ضمانت ایران، برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع های آشنایی با ویژگی های فرش ایرانی، چگونگی خرید و نگهداری فرش دستباف و آشنایی با چگونگی استفاده بهینه از فرش در چیدمان و سبک زندگی و نیز بافت زنده فرش، برخی از برنامه های جانبی بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران بود.
در نمایشگاه فرش دستباف ایران؛ انواع فرش های دستباف مناطق مختلف ایران در اندازه ها و رنگ های مختلف، قالی و قالیچه، گلیم و تابلو فرش های مختلف در غرفه های متعدد عرضه شدند و فضایی بسیار متنوع و رنگارنگی را در معرض دید مخاطبان قرار دادند.
علاوه بر این، در محوطه داخلی سالن 27 نمایشگاه، 61 تخته فرش برتر و برگزیده در معرض دید بازدیدکنندگان و  داوران قرار گرفتند. از دیگر رویداد ها و برنامه های مهم در این سالن، نمایش فرآیند تولید فرش، برپایی غرفه ویژه نقاشی کودکان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رونمایی از دانشنامه آنلاین فرش (ویکی فرش)، برگزاری دوره های آموزشی  و برگزاری پنجمین جشنواره فرش برتر بود.
همچون دوره گذشته، امسال نیز برای حمایت از دانش آموختگان کارآفرین فرش، سالن 25 نمایشگاه به صورت رایگان در اختیار این گروه قرار گرفت. همچنین تشکل ها و دانشگاه های ارایه دهنده رشته فرش نیز از این امکان رایگان برای معرفی توانمندی های خود برخوردار شدند.


حضور اعضاء خوشه فرش دستبافت قم در نمایشگاه بین المللی فرش
ذینفعان خوشه فرش دستبافت قم اعم از تولیدکنندگان و صادر کنندگان  نیز همچون سال های گذشته با حضور فعال خود  95 غرفه از این نمایشگاه را با دستبافته های کرک و ابریشم و تمام ابریشم خود در طرح ها و رنگ های مختلف مزین نمودند. اکثرا ذینفعان خوشه فرش دستبافت قم در سالن های خلیج فارس، سالن 38، سالن 8 و 9، و سالن 6  مشغول به فعالیت بودند.
علاوه بر این دفتر توسعه خوشه فرش دستبافت قم نیز در این دوره از نمایشگاه با شرکت در غرفه اختصاصی خوشه های فرش دستباف کشور(سالنc25) به منظور معرفی دستاوردهای خود و همچنین تعامل بیشتر با مرکز ملی فرش ایران، به فعالیت خود ادامه داد. علاوه بر خوشه فرش قم، استان های دیگر اعم از خراسان رضوی، گلستان، شیراز  و کرمان نیز در این غرفه حضور داشتند.

از دیگر رویداد های مهم خوشه فرش دستباف قم در این دوره از نمایشگاه حضور ویژه گروه فرش تیمچه در غرفه اختصاصی (سالن 38- غرفه 24) با هدف معرفی فرش دستبافت قم بود. گروه تیمچه با حضور جمعی از بزرگان و برترین هنرمندان تولید کننده خوشه فرش دستبافت قم در اردیبهشت ماه1393 تشکیل شده است. این گروه که با همراهی دفتر توسعه خوشه فرش دستبافت قم، اتحادیه صادر کنندگان فرش دستبافت قم، اتحادیه بافندگان،تولید وفرش فرش دستباف قم، انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش دستبافت قم و شورای کارشناسی دستمزد فرش دستبافت قم شکل گرفته، در این دوره از نمایشگاه فرش برای اولین بار در غرفه اختصاصی آغاز به کار کرده است.
از جمله اهداف گروه تیمچه معرفی هنر- صنعت فرش دستبافت قم، استفاده از بستر فضای مجازی برای نمایش و فروش قالیهای اصیل قم، مشتری مداری و تحویل کالا در حداقل زمان ممکن، ارائه خدمات پس از فروش و ارائه شناسنامه معتبر برای هر قالی ارائه شده در گروه و تایید اصالت قالی می باشد.

بازدید دکتر سلیمانی از غرفه خوشه های فرش دستباف کشور
معاون صنايع كوچك سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، دکتر سلیمانی روز یکم شهریور ماه طی بازدید از نمایشگاه فرش از غرفه خوشه های فرش دستباف کشور نیز بازدید نمود.
دکتر سلیمانی با اشاره به فعالیت های مثبت و موفق خوشه های فرش دستبافت کشور ابزار داشت: حضور خوشه های فرش دستبافت کشور به خصوص حضور دفتر توسعه خوشه فرش دستباف قم در این نمایشگاه به منظور معرفی دستاوردهای خود و انجام امور دبیرخانه خوشه های فرش دستباف کشور در حفظ و اعتلای جایگاه فرش دستباف هر منطقه موثر بوده است.
وی در ادامه بیان کرد: مشارکت و همکاری خوشه های فرش دستبافت کشور و حضور و گرد همایی آن ها در غرفه اختصاصی در این دوره از نمایشگاه و بهره گیری از تجربیات یکدیگر، و همچنین تعامل بیشتر با مرکز ملی فرش ایران عاملی مهم برای توسعه خوشه های فرش کشور می باشد.  

بازدید حمید کارگر از غرفه گروه تیمچه
رییس مرکز ملی فرش ایران روز هفتم شهریور از غرفه تیمچه بازدید کرد. کارگر با اشاره به فعالیت های روز افزون خوشه فرش دستبافت قم و حضور چشمگیر آن ها در نمایشگاه فرش، تشکیل این گروه در حوزه فرش دستباف را برای اولین بار در ایران مهم دانست و گفت:  گرد همایی، مشارکت و همکاری اعضاء خوشه فرش دستباف قم اعم از تولید کنندگان و صادر کنندگان قم که از برترین هنرمندان کشور در حوزه فرش دستباف هستند، بهترین روش برای حفظ و اعتلای هنر-صنعت فرش دستباف ایران به ویژه قم می باشد.
طی بازدید کارگر از غرفه تیمچه، سایت طراحی شده گروه تیمچه نیز توسط وی مورد بررسی قرار گرفت، و در مورد مهم ترین اهداف گروه تیمچه بحث و گفتگو شد. کارگر از طراحی چنین سایتی برای معرفی و ارائه دستبافته های اصیل قم در جهان استقبال ویژه کرد و از طرف مرکز ملی فرش ایران در راستای پیشبرد اهداف گروه تیمچه، قول مساعدت و همکاری داد.

جلسه اعضاء تیمچه در حاشیه نمایشگاه
در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، روز 6 شهریور ماه اعضاء تیمچه که تاکنون شامل 11 نفر از تولیدکنندگان برتر فرش قم میباشند طی جلسه ای به بحث و گفتگو نشستند.
در این جلسه صحبت هایی در مورد برنامه های آتی گروه تیمچه، توسط اعضاء صورت گرفت و فعالیت های گروهی از قبیل افزایش تبلیغات و بازاریابی به منظور شناسائی بازارهای جدید و توسعه بازارهای هدف و همچنین افزایش صادرات فرش دستباف قم و به تبع آن افزایش تولید و اشتغال در این خوشه، بیش از پیش مهم شمرده شد.
در ادامه هر یک از اعضاء گروه تیمچه، نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با چگونگی گسترش و توسعه گروه بیان کردند و  مشارکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی و همچنین ایجاد یک مرکز عرضه فروش مشترک در داخل و خارج کشور را از مهم ترین برنامه های آتی گروه تیمچه دانستند.

تور صنعتی اعضاء خوشه فرش دستبافت قم از نمایشگاه
خلاصه بازدیدها
- سالن مرکز ملی فرش ایران:
 مرکز ملی فرش ایران در این نمایشگاه، با یک سالن اختصاصی (سالن شماره 27) پذیرای بازدیدکنندگان بود. در بخشی از این سالن، فرش های ارائه شده برای پنجمین جشنواره ملی فرش برتر، عرضه شده بود و در بخش دیگری از آن همنشینی فرش و دکوراسیون و نمایش فرآیند تولید فرش، به عرصه دید عموم گذاشته شده بود. معاونت های آموزش و تحقیقات و تولید مرکز ملی فرش ایران در این سالن استقرار یافته بود و کارگاه نقاشی کودکان با موضوع فرش راه‌اندازی شده بود.

- غرفه شرکت بوریا
شرکت بوریا به عنوان یک شرکت  تولید و پشتیبانی نرم افزارهای طراحی در زمینه فرش فعالیت دارد. این شرکت به عنوان BDs آموزش در زمینه طراحی با خوشه فرش دستباف در ارتباط می باشد.

- غرفه خوشه های فرش دستباف کشور
5 خوشه از استان‌های قم، گلستان، فارس، کرمان و خراسان رضوی در غرفه اختصاصی خوشه‌های فرش دستباف حضور داشتند.
دفتر توسعه خوشه فرش دستباف قم نیز به منظور معرفی دستاوردهای خود و انجام امور دبیرخانه خوشه‌های فرش دستباف کشور، همچنین تعامل بیشتر با مرکز ملی فرش ایران، اعضاء خوشه و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تخصصی مشاوره در این نمایشگاه غرفه‌ای مشترک با دفتر توسعه خوشه‌های فرش گلستان، فارس، کرمان و خراسان رضوی (سالن تشکلها 25C) داشت. در مدت برگزاری نمایشگاه، عاملین و کمک عاملین توسعه ضمن ارائه دستاوردهای خود به بازدیدکنندگان در مورد تعاریف خوشه و فعالیت‌های انجام شده و در دست اجرای این خوشه‌ها توضیحاتی ارائه می نمودند.

- غرفه‌های دانشگاه‌های هنر تبریز، اصفهان، تهران، دانشگاه پیام نور تهران، تبریز و یزد، دانشگاه جامع علمی کاربردی
در این غرفه‌ها دانشگاه‌های مختلف کشور، به ارائه آخرین نقشه‌ها، طرح‌ها و دستاوردهای فرش دستباف دانشجویان و هنرجویان خود پرداخته بودند.
  
- غرفه نرم افزار طراحی نقش ساز
شرکت نقش ساز به عنوان یک شرکت  تولید و پشتیبانی نرم افزارهای طراحی در زمینه فرش فعالیت دارد. این شرکت در واقع رقیب اصلی شرکت بوریا می باشد.

- غرفه شرکت ایده ورزان سیستم
این شرکت با نظارت و بودجه مرکز ملی فرش در حال راه اندازی 50 سایت پایلوت در زمینه های مختلف کاری فرش دستباف با امکان سفارش پذیری می باشد.

- غرفه شرکت بازبین فرش ایرانیان
این شرکت به صدور گواهی هویت برای فرش های ایرانی با تضمین شرکت بین المللی S.G.S می پردازد.

در ادامه از غرفه اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف قم و غرفه‌های تولیدکنندگان منتخب استان قم از جمله آقایان رجبیان، احمدی، بهرامی، ارمی، محمدبیگی، میرمهدی، بیگدلی، بلندیان و ... و غرفه‌های سایر استان‌ها بازدید به عمل آمد و در مورد نمایشگاه و برنامه‌های آتی دفتر توسعه خوشه، بحث و تبادل نظر شد.
 
- غرفه گروه تیمچه
در پایان اعضای تور از غرفه تیمچه در سالن میلاد (غرفه 24) بازدید به عمل آورده و با سایت تیمچه و چگونگی تشکیل این گروه آشنا شدند.

پنجمین جشنواره فرش برتر:
آیین پایانی پنجمین جشنواره فرش برتر، چهارم شهریور با حضور معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف برگزار شد. اين رويداد كه به صورت يك رويداد ملي در عرصه فرش دستباف كشور تجلي مي¬کند هر ساله اهميت بيشتري مي¬يابد و اقبال هنرمندان به شركت در جشنواره تاييدي بر جايگاه خوب اين واقعه هنري است.
پیش از این مركز ملي فرش از تمامی تولیدکنندگان، بازرگانان، فروشندگان، نهادهای رسمی و غیر رسمی فعال در فرش دستباف برای شرکت و پربارتر ساختن جشنواره و دستیابی به هدف هرچه کیفی‌تر شدن تولیدات فرش دستباف کشور دعوت به عمل آورد.
این دوره از مسابقه در دو گروه کلی فرش‌های معاصر (فرش‌های زیر 40 سال قدمت) و فرش‌های قدیمی (فرش‌های بالای 40 سال قدمت) به صورت مستقل برگزار شد. در این مراسم فرش های برگزیده این جشنواره از سوی هیات داوران انتخاب شد و یکی از فرش‌های برتر منتخب مردم با حضور مدیران مرکز ملی فرش ایران و برخی مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان نمایشگاه به عموم مخاطبان معرفی خواهد شد.
شایان ذکر است؛ فرش های برتر پنجمین جشنواره فرش برتر در حال حاضر با نمایش 61 تخته فرش منتخب اولیه داوران در سالن 27 بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف به نمایش گذاشته شده است. این تعداد فرش از میان 183 تخته فرش شرکت کننده در رقابت انتخاب شده‌اند.
در ابتدای این مراسم محسن حسن زاده، معاون تولید مرکز ملی فرش ایران به ارائه سخنرانی پرداخت و با تبریک میلاد امام هشتم شیعیان گفت: «جشنواره فرش برتر با هدف آشنایی مردم با فرش های اصیل و مرغوب و همچنین تشویق و ترغیب تولیدکنندگان و فروشندگان به تولید و عرضه فرش‌های با کیفیت برگزار شده است. در سالن 27 نمایشگاه، موزه ای موقت از بهترین آثار ارائه شده به جشنواره در محیطی زیبا و در شأن فرش ایران برپا گردیده است.» همچنین از انجمن علمی فرش که این برنامه را با همکاری مرکز ملی فرش ایران برگزار کرد تشکر کرد.
 
در ادامه برنامه ابراهیم عزیزی، قائم مقام مرکز ملی فرش حضور همسر شهید رواقی، مدیر عامل سابق شرکت ملی فرش ایران در آئین اختتامیه این جشنواره را تبریک گفت و از علی یزدانی، معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت دعوت کرد تا در این مراسم به ارائه سخنرانی بپردازد.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه فرش‌های ایرانی همگی برتر و قابل تقدیر هستند، افزود: بافندگان فرش دستباف با بندبند جسم و جانشان در ماه های متمادی به بافت فرش اقدام می کنند؛ چرا که تولید فرش دستباف مانند تولید صنعتی نیست که مواد اولیه به خط تولید داده و در انتها محصول از آن دریافت شود. بلکه از نوع تولیدی است که با ایثار جان و دست و چشم و ذهن و همه اعضای بدن به ثمر می نشیند.
در ادامه از اعضای هیئت داوران شامل رضا الله داد، ابوالفضل رجبیان، علی میرزازاده، محمدرضا مباشری، علیرضا نوروزی، صمد منجم، فرانز.تن.الکت لر و نیز همسر شهید رواقی دعوت شد تا به روی صحنه بیایند و جایزه نفرات برتر را اهدا کنند. همسر شهید رواقی با اشاره به دغدغه های این شهید در حوزه فرش گفت: «بعد اقتصادی فرش یکی از دغدغه های این شهید بزرگوار بود، ولی آنچه بیش از همه برای ایشان مهم بود رسیدگی به زندگی قشری ضعیف و زحمتکش به نام کارگران در حوزه فرش بود. ایده ایشان این بود که بایستی کارگران نیز در سود کارگاه های فرش سهمی داشته باشند و صرفاً مزدبگیرانی معمولی نباشند.»
در ادامه از برگزیدگان بخش های مختلف این جشنواره دعوت شد تا به روی سن بیایند و جایزه خود را از دست هیئت داوران دریافت کنند. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:
1- در گروه فرش های معاصر،در محور فرش های عشایری کلاسیک، آقای رضا بختیاری، برای فرش سراسر دهن اژدری
2- در گروه فرش های معاصر،در محور فرش های گبه عشایری، آقای فیروز شاطرپور، برای فرش گبه
3- در گروه فرش های معاصر، در محور فرش های کلاسیک شهری باف کمتر از 54 گره در 10 سانتی متر، آقای رضا عرب، برای فرش افشان
4- در گروه فرش های معاصر، در محور فرش های کلاسیک شهری باف بین54  تا 77 گره در10 سانتی متر، آقای آرش حیدریان،برای فرش باغی
5- در گروه فرش های معاصر، در محور فرش های کلاسیک شهری باف بیشتر از 77 گره در 10 سانتی متر،آقای احد عظیم زاده، برای فرش قره باغی
6- در گروه فرش های معاصر، در محور فرش های تمام ابریشم، آقای مسعود محمد بیگی، برای فرش کهکشان
7- در گروه فرش های معاصر، در  محور فرش های مدرن، زر بافت، تصویری و...، آقای محمود نوری کوپایی، برای فرش گره چینی و گچ بری
8- در گروه فرش های قدیمی، در محور فرش های روستایی، آقای مهرداد آقا محمد صادق، برای فرش گلفرنگ حیوانی
9- در گروه فرش های قدیمی، در محور فرش های کلاسیک شهری باف، آقای عباس نیشابوری، برای فرش راور کرمان.
دو تن از این برگزیدگان به نام های آقای مسعود محمد بیگی و آقای محمد نوری کوپایی از خوشه فرش دستباف قم بودند.

اختتامیه نمایشگاه بین المللی فرش
بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف با همه رویدادها و بازدیدهایش هفتم شهریور به پایان رسید و برگ زرین دیگری به دفتر رخدادهای هنر ـ صنعت فرش دستباف افزود؛ تلاش هایی که مهر تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت را با ذکر عبارت "چیزی جز زیبایی در این نمایشگاه ندیدم" با خود در پی داشت.
بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف آنقدر رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری با خود در پی داشت که به جرات می توان آن را یکی از فرهنگی ترین نمایشگاه های فرش دستباف در طول سال های گذشته دانست. اگرچه به اذعان همه فعالان عرصه تولید و تجارت فرش دستباف، جنبه تجاری نمایشگاه بیست و چهارم فرش نیز از نمایشگاه‌های قبلی غنی‌تر بود، اما توانست تقاضای تقویت جنبه های هنری و فرهنگی علاقه مندان این هنرـصنعت را پاسخ گوید؛ به ویژه دانشجویان و هنرمندان علاقه مند به طرح و نقش های زیبای اصیل و مدرن فرش ایرانی که در این نمایشگاه هم فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری خود را ارایه دادند و هم از هنرنمایی های استادان برجسته هنر ـ صنعت فرش لذت بردند.