امروز جمعه ۰۳/۱/۱۰

آغاز به کار دوازدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم

.

 

دوازدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران، استاندار قم و فعالان هنر- صنعت فرش دستباف آغاز به کار کرد.

در توجه به فرش فقط نباید به ارزآوری اکتفا کرد

رییس مرکز ملی فرش ایران روز سه شنبه در آیین گشایش دوازدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم در سالن همایش فرهنگسرای جوان قم گفت: در دولت، بخش خصوصی و تعاونی در حوزه فرش دغدغه های مشترکی وجود دارد و همه با هم فریاد می زنیم که فرش دستباف ویژگی های متعددی دارد و این که برخی عنوان می کنند ارزآوری صادراتی فرش دستباف در مقایسه با صادرات میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سیمان در رتبه بالایی نیست، قضاوتی ساده انگارانه است.
وی بیان داشت: وجه اشتغال زایی فرش بسیار بالاست و در حالی که در بخش های دیگر صنعتی هزینه ایجاد شغل بالاست، می توان با پنج میلیون تومان در قالیبافی ایجاد شغل کرد و ارزش افزوده فرش قابل مقایسه با دیگر حوزه های صنعت نیست.
حمید کارگر ابراز داشت: متاسفانه این نگاه وجود دارد که فرش بافی مقوله ای استثماری است و نباید روی این مساله تاکید کرد که نگاه ساده انگارانه و جزیی نگر است، چرا که نقش فرش تنها در حوزه اقتصادی نیست و تاثیرهای فرهنگی،- هنری فرش زیاد بوده و این محصول علاوه بر کارکردهای اجتماعی، سفیر فرهنگی ما در فراسوی مرزهاست.
رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: در حالی که در جهان شاهد بروز پدیده ایران هراسی هستیم، در برابر نگاه منفی بدخواهان نظام، سفیر و پیام رسان فرهنگی زیباتر از فرش نمی تواند باشد که فرهنگ و هنر ایران را نشان دهد و فرش بافی در حوزه دیپلماسی هنری نیز قابل اعتناست.

وی افزود: در برخی از مناطق مرزی که کشاورزی و دامداری به علت خشکسالی دچار مشکل شده، فرش بافی به عنوان شغل مکمل قابل اتکا مطرح است و نمی توانیم وجه های فرنگی تاریخی را کنار گذاشته و صرفاً عدد صادراتی فرش را با دیگر کالاهای صادراتی مقایسه کنیم.
 وی اظهار امیدواری کرد پس از توافق وین و رفع تحریم ها شاهد زمینه سازی حضور مجدد فرش ایران در بازار آمریکا باشیم و در این زمینه گفت: گرچه تحریم ها رفع و درهای بازار آمریکا به سمت فرش ایران باز می شود اما در پنج سالی که در این کشور حضور نداشتیم رقیبان ما چون هند و پاکستان حضور قدرتمندی در آمریکا داشته اند و تا اندازه ای سلیقه ها نیز تغییر یافته است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران ابراز داشت: امیدواریم با هوشمندی و شم تجاری صادر کنندگان ایرانی رصد بازار آمریکا را انجام دهیم تا با در نظر گرفتن سلیقه آن طرف، حضور دائمی و قدرتمندی در بازار آمریکا داشته باشیم گرچه برای این حضور نیازمند برخی ابزارهای تسهیل کننده هستیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال زمینه سازی های لازم است.
کارگر بیان داشت: شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهریور امسال با نمایندگان تشکل های صادراتی فرش دیدار داشت و بیان کرد که به دنبال راهکارهایی هستیم که بخش خصوصی درمان صادرات فرش را به دولت گوشزد کند و دولت نیز راهگشای مشکل های این بخش باشد.

کارگر بیان کرد: وی گفت: یکی از دغدغه های صنعت فرش، مساله بیمه است که خواسته به حق و دیرین قالیبافان به شمار رفته اما به دلیل آن که اعتبار آن باید سالانه توسط مجلس تصویب شود دچار مشکل هستیم و بیمه بافندگان به دغدغه بزرگی تبدیل شده است.
کارگر با اشاره به رایزنی های انجام شده برای تامین اعتبار مناسب در بودجه 95 کشور برای بیمه قالیبافان افزود: نزدیک به 500 هزار قالیباف و شاغل صنایع دستی در کشور بیمه شده اند و نزدیک به همین مقدار متقاضی بیمه داریم که از خدمات بیمه ای بهره مند نیستند.

کارگر با اشاره به آمار صادرات فرش ایران در هفت ماهه ابتدایی امسال بیان داشت: در این مدت بیش از دو هزار و 600  تن فرش دستباف ایران به ارزش بیش از  142 میلیون دلار به 80 کشور دنیا صادر شده است و فرش قم با توجه به متوسط قیمت آن و با توجه به وزن بالا سهم عمده ای از این صادرات دارد.

استانداری قم از هنر- صنعت فرش استان حمایت می‌کند

استاندار قم نیز در آیین گشایش دوازدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم با اشاره به اینکه در مجامع مشترک با فعالان عرصه فرش استان قم صحبت کرده‌ایم، گفت: آمادگی داریم در همه زمینه‌ها و همه ابعاد حمایت‌های لازم از این هنر- صنعت را چه در چارچوب قانون و حتی فرا‌تر از وظایف قانونی خود داشته باشیم.

سید مهدی صادقی با اشاره به اینکه هنر- صنعت فرش دارای ویژگی پایداری و اصالت است اظهارداشت: اگر بحث صنعت، فرهنگ و اقتصاد را در هنر فرش دستباف با یکدیگر مقایسه کنیم آنچه برجسته می‌شود هنر اسلامی است که در تمدن ایرانی ریشه دارد.

استاندار قم با اشاره به اینکه با همه مشکلاتی که در مسیر کار تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد فعالیت چشمگیری در این زمینه شاهد هستیم افزود: کشورهای دیگر تمایل و تلاش زیادی انجام دادند تا این اصالت را از بین ببرند اما اصالت فرش ایرانی با فعالیت مناسب صادرکنندگان این عرصه همچنان حفظ شده است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر خواسته بودند با کپی فرش ایرانی در مباحث اقتصادی به پیشرفت برسند، گفت: استان قم در مقوله فرش ابریشم بی‌نظیر است. در استان قم در حوزه اقتصاد خرد اگر محاسبه‌ای داشته باشیم فرش ابریشم از بخش‌هایی است که مورد توجه جدی قرار دارد و امیدواریم با هماهنگی خوبی که میان مجموعه گرداننده کار فرش در استان است به موفقیت برسیم.

صادقی با بیان اینکه از ویژگی‌های موفقیت مجموعه فعالان در صنعت فرش استان وجود انسجام و فهم عمیق از این هنر است خاطرنشان کرد: این افراد مشکلات را بر خود قبول کرده‌اند و تا جایی اقدامات موثر داشته‌اند که شاهد تحولات جدی در این عرصه هستیم و این نشان از فهم عمیق و درک درست از این هنر است.

استاندار قم با اشاره به اینکه در مجامع مشترک با فعالان عرصه فرش استان صحبت کرده‌ایم گفت: آمادگی داریم در همه زمینه‌ها و همه ابعاد حمایت‌های لازم از این صنعت را چه در چارچوب قانون و حتی فرا‌تر از وظایف قانونی خود داشته باشیم.

شایان ذکر است دوازدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم از 26 آبان ماه تا سی ام همین ماه به مدت پنج روز در محل دائمی نمایشگاه های استان دایر است و علاقه مندان می توانند از ساعت 15 تا 21 از آن بازدید کنند.
این نمایشگاه ویژه تولیدکنندگان استان قم است که شرکت کنندگان در 140 غرفه به ارائه محصولات خود پرداخته اند.