امروز سه شنبه ۰۲/۱۲/۲۹

خوشه فرش دستباف قم

خوشه کسب و کار به مجموعه­ای از واحدهای کسب و کار اطلاق می شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت های یکدیگر، به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می پردازند و از چالش ها و فرصت های مشترک برخوردارند.

عموماً خوشه­ ها تعداد زیادی واحدهای اقتصادی خرد، کوچک، متوسط و حتی بزرگ را دربرمی گیرند که از نظر جغرافیایی، این واحدها می توانند در سطح روستا و یا شهرستان پراکنده باشند.

با توجه به تمرکز بیش از 300 واحد تولیدکننده فعال فرش دستباف و نیز در حدود 400 واحد پشتیبانی و خدمات تولید نظیر، صادرکنندگان، طراحان و نقاشان، رفوگرها، رنگرزها، پرداخت کارها، فروشندگان مواد اولیه، فروشندگان دار، ابزار قالیبافی و نقشه قالی و قالیشوئی ها و اشتغال بیش از 25هزار بافنده در محدوده استان قم، براساس مطالعات امکان سنجی، فرش دستباف قم به عنوان یک خوشه مهم و استراتژیک برای توسعه مورد توجه است.

هیچ کشوری در همه رشته های صنعتی و اقتصادی دارای مزیت نیست، لذا در همه زمینه ها دارای خوشه های کسب و کار نیست. به بیان دیگر خوشه هایی که دارای مزیت نسبی در کشور باشند، می توانند موتور محرکه اقتصاد ملی ومنطقه ای باشند. تولید و صادرات فرش دستباف از جمله کسب و کارهای مزیت دار در کشور ما می باشد. از طرفی منحصر بودن فرش دستباف ابریشم قم از نظر مواد اولیه مصرفی، ظرافت بافت، رج شمار بالا، کیفیت مطلوب، تنوع در طرح و نقشه و ابعاد و.. که بزرگترین مزیت آن است، نوید بخش آینده ای روشن برای ذینفعان و در نتیجه توسعه خوشه می باشد.

پروژه توسعه خوشه کسب وکار، كوششي است برنامه ريزي شده كه توسط يك مؤسسه توسعه اي (از درون يا بيرون خوشه) با همكاري و كمك نهادهاي مختلف محلي جهت ارتقاء سطح پويايي يك خوشه و بهبود قابليت رقابت پذيري آن به اجرا در مي آيد. مدت زمان فرآیند توسعه خوشه 3 سال پیش بینی شده است و بستگی به مقتضیات خوشه، ممکن است تا 5 سال هم به طول بیانجامد. در این فرآیند، ظرفیت های خوشه، از طریق توانمندسازی پایا و معطوف به استفاده از فرصت­های محیطی شکوفا می شود. ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی و توسعه شبکه های کسب و کار درون خوشه، از فعالیت­های محوری در این فرآیند می باشد.

يك پروژه توسعه خوشه از يكسو بر ارتباطات دروني بخش­هاي مختلف خوشه تمركز كرده و از سوي ديگر به زنجيره ارزش اقتصادي كه خوشه کسب وکار مورد نظر بخشي از آن است، توجه دارد. بنابر اين سعي مي كند از تأمين مواد و نهاده هاي اوليه گرفته تا ارائه محصول و خدمات به مصرف كننده نهايي را به مسيري صحيح تر هدايت و راهبري نمايد. بنابر اين، در اين فرآيند ضمن توجه به روندها و سناريوهاي بين المللي، ملي و سطح صنعت بر مشكلات موجود و مسيرهاي توسعه خوشه تأكيد مي شود. مشکلاتی که به عنوان گلوگاه ها می توانند سطح تکنولوژی، بازار، سرمایه، مواد اولیه، طراحی، کیفیت و یا سطح اعتماد باشند. پیش نیاز توسعه خوشه کسب وکار شناسایی همین مسائل و مشکلات خوشه و ارائه راهکارهایی مبتنی بر مشارکت می باشد.

به طور کلی در پروژه توسعه خوشه نقاط ضعف و قوت و فرصت­ها و تهدیدهای پیش روی خوشه شناسایی می شود و با تحلیل زنجیره ارزش و تعیین نقاط فشار خوشه، با ارائه برنامه های عملیاتی، درصدد از بین بردن نقاط فشار، رفع نقاط ضعف، مقابله با تهدیدها و استفاده از فرصت­ها بر می آئیم، بنابراین از توسعه خوشه همه ذینفعان و فعالان آن خوشه فرش منتفع می شوند.

پروژه توسعه خوشه فرش دستباف قم با همکاری سه جانبه شرکت شهرک­های صنعتی استان قم، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم و مرکز ملی فرش ایران درحال پیگیری می باشد.

فرآیند توسعه خوشه فرش دستباف قم پس از تایید مطالعات امکان سنجی خوشه فرش دستباف قم و تعیین عامل توسعه خوشه، از مهرماه 1391 آغاز شده است. بلافاصله پس از تعیین عامل توسعه، دفتر توسعه خوشه فرش دستباف قم تأسیس و آغاز به کار نمود. اهم فعالیت­های انجام شده در سال اول پروژه توسعه خوشه فرش دستباف قم به شرح ذیل می باشد:

                     
v    راه اندازی پنل پیام کوتاه:

به منظور اطلاع رسانی هدفمند و همراهی اعضاء با برنامه های توسعه خوشه، پنل پیام کوتاه دفتر توسعه خوشه به شماره30009900092492 راه اندازی شد.


v    تهیه و انتشار  نشریه هنر – صنعت فرش دستباف قم.

v    طراحی و راه اندازی وب سایت خوشه فرش دستباف قم:

این سایت به آدرس www.qomcarpet.ir با اهداف کلی اطلاع رسانی، آموزش، تبلیغات، نمایشگاه مجازی و فروش اینترنتی طراحی و راه اندازی شده است.


v    تور صنعتی اصفهان و بازدید از تولیدکنندگان فرش دستباف.

v    مشارکت در مسابقه و نمایشگاه طرح و نقشه فرش دستباف قم.

v    تور صنعتی بازدید از کارخانجات ابریشم شمال کشور.

v    امکان سنجی تولید نخ ابریشم در داخل کشور.

v    مشارکت در چاپ کتاب چهره های ماندگار فرش قم.