امروز جمعه ۰۳/۱/۳۱

در همایش گره طلایی؛ فعالان برتر خوشه فرش دستباف قم تجلیل شدند

.

برترین‌ها و فعالان فرش دستباف قم در همایش گره طلایی استاد مرحوم رشتی زاده با حضور مسئولان و فعالان این عرصه در قم تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسمی که شامگاه دوشنبه در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور سید مهدی صادقی استاندار قم، حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران و برخی از مدیران استانی و پیشکسوتان و تولیدکنندگان فرش دستباف قم برگزار شد، فعالان و برترین‌های فرش دستباف قم تجلیل شدند.

در این همایش یاد و خاطره چهره‌های ماندگار فرش قم از جمله استاد مرحوم رشتی زاده، حسین کوهستانی، تقی بابایی، حسین ارمی، حبیب الله رجبیان و اسدالله احمدی گرامی داشته شد.

در ادامه این مراسم، رضا بلندیان به نمایندگی از اتحادیه فرش دستباف قم برگزاری این مراسم را سبب همدلی و تعامل میان فعالان عرصه فرش دانست و گفت: استاد مرحوم رشتی زاده با همت بلند و اخلاق‌مداری منشأ رشد و توسعه فرش قم شده است.

عضو هیئت مدیره فرش دستباف قم از صدور ۳۰ پروانه این حوزه خبر داد و گفت: از میان ۲۷ هزار نفری که کارت بافندگی دارند تنها ۱۰ هزار نفر زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

بلندیان به ارزش‌گذاری حدود ۷۲۰۰ تخته فرش توسط شورای کارشناسی مزد در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: این آمار در ۹ ماهه سال جاری به ۳۵۰۰ تخته رسیده است که علت کاهش ارزش‌گذاری نسبت به سال گذشته وجود رکود شدید در صنعت فرش است.

هویت‌سازی شرط مهم ماندگاری فرش قم است

عضو هیئت مدیره اتحادیه فرش دستباف قم در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم رشتی زاده گفت: استاد رشتی زاده به فرش نگاه هنرمندانه داشت و موجب ارج و هویت بخشی به خانواده فرش دستباف قم شد.

مسعود محمدبیگی، با تأکید بر اینکه استاد رشتی زاده اخلاق و هنر را باهم عجین کرد، افزود: نظم و ترتیب، برخورداری از متد تولید و فروش ویژه و طراحی نقشه‌های خاص از ویژگی‌های خوب آن زنده‌یاد بود.

این تولیدکننده فرش دستباف قم از طراحی یک سیستم برندینگ خبر داد و گفت: در این سیستم از سه محور استفاده از نظرات شورای کارشناسی تعیین مزد، معرفی تولیدکنندگان در سایت ایران گره و اعلام کامل مشخصات فنی و تصویری فرش در سایت راکتراس استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: اگر فرش وارد بازارهای جهانی نشود سیر نزولی خواهد داشت گفت: وظیفه ما این است که با ایجاد یک هویت و برند تجاری مستقل فرش قم را در دنیا بی‌نظیر کنیم.

محمد بیگی با تأکید بر اینکه فقط قم دارای شورای کارشناسی مزد در سطح کشور است، گفت: این شورا متشکل از مجرب‌ترین و توانمندترین افراد صنف هستند و با کارشناسی دقیق و درست به فرش قم هویت تازه و معتبری بخشیده‌اند.

وی از ثبت کلیه اطلاعات مربوط به فرش دستباف قم در سایت راکتراس خبر داد و گفت: با درج اطلاعات تولیدکننده در سایت ایران گره و سایر اطلاعات در سایت راکتراس فرش‌های اصیل دارای هویت و شناسنامه منحصربه‌فرد خواهند شد و امکان کپی‌برداری و برند فروشی سودجویان به شدت کاهش می‌یابد.

این تولیدکننده فرش دستباف قم هدف از تشکیل گروه تیمچه را ایجاد هم‌افزایی و نظارت و تثبیت قیمت‌ها دانست و افزود: این گروه با تعیین قیمت برای تجار، دکوراتیوها و مصرف کنندگان فرش بستر را برای کنترل و تناقض نادرست در فهرست قیمت‌ها فراهم می‌کند.

شایان‌ذکر است در پایان همایش گره طلایی استاد رشتی زاده که به همت خانواده مرحوم و همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و خوشه فرش دستباف قم برگزار شد، از خانم هجری زاده (بافنده)، محمدحسین مدرسی (پرداخت کار)، ابوالقاسم نادری (طراح و نقاش) محمدرضا لبافان (صادرکننده)، رضا ارمی (تولید کننده)، ابوالفضل عرب اردستانی (پیشکسوت) و علی میرزا زاده (تندیس ویژه) با اهدای تندیس گره طلایی تجلیل به عمل آمد.