امروز چهارشنبه ۰۳/۱/۲۹

گشایش بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران

.

 

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران امروز (یکم شهریور 95 )با حضورمهندس محمد رضا  نعمت زاده وزیر صنعت ،معدن و تجارت ، دکتر حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران ، دکتر حسین  اسفهبدی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ،اسماعیلی نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس  و فعالان فرش دستباف در بخش خصوصی  در نمایشگاه  بین المللی تهران افتتاح شد .

وزیر صنعت پس از گشایش رسمی نمایشگاه  گفت: خوشبختانه فرش دستباف ایرانی در یک نگاه اصالت خود را نشان می  دهد و مجموعه ای از هنر هاست . مجموعه ای از هنر طراحی ،رنگرزی ، بافت و زمینه های مختلفی که تاریخ 3 هزار ساله فرش دستباف ما را در دنیا نمایان کرده و علی رغم تقلید بسیاری کشورها کسانی که فرش ایرانی را می شناسند تفاوت را به خوبی متوجه می شوند و فرش ایرانی با وجود تلاش  کشور های دیگر برای تقلید با استقبال جهانیان  مواجه است .

نعمت زاده افزود:برخی از محدودیت های صادرات  مانند مبادلات بانکی و تحریم صدور فرش  به آمریکای شمالی برطرف شده و برای اولین بار بعد از سال ها صادرات فرش ایرانی  به آمریکا آغاز شده است که خوشبختانه آمار بسیار خوبی در شروع داشته ایم یعنی  صادرات در 4 ماهه امسال نسبت به 4 ماهه اول سال گذسته 40 درصد رشد نشان می دهد .  البته میزان صادرات هنوز چشمگیر نیست و از  80  میلیون دلار تجاوز نمی کند که  امیدواریم با رونق بازار های خارجی و رفع تحریم ها رونق به وجود آید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به امضا تفاهم نامه مرکز ملی فرش ایران با صندوق کارآفرینی امید در زمینه اعطای تسهیلات ده میلیون تومانی برای خرید فرش دستباف گفت: این تسهیلات با کارمزد 4 درصد و بازپرداخت 3 ساله در نظر گرفته شده که امیدواریم همزمان با این نمایشگاه روند اعطای آن آغاز شود .

نعمت‌زاده درباره هدفگذاری افزایش ده میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی و تاثیر آن بر هنر صنعت فرش دستباف گفت: متاسفانه حجم صادرات فرش دستباف نسبت به کالاهای صنعتی چشمگیر نیست اما بر این باوریم که امسال حدود 400 تا 500 میلیون دلار فرش دستباف و صنایع دستی صادرات داشته باشیم که در صورت تحقق 40 درصد بیش از سال گذشته خواهد بود.  

وزیر صنعت حین بازدید از سالن های نمایشگاه با حضور در غرفه اتحادیه صادر کنندگان فرش دستباف در یک جلسه بیست دقیقه ای با صادرکنندگان فرش ایرانی به گفت  گو نشست :در این گفت و گو مسائلی از قبیل مشکلات گمرگی فرش های مرجوعی  ، کشف بازار های جدید که نیاز به تبلیغات کارشناسی شده دارد ،تاکید بر ایجاد اشتغال و درآمد با رونق یافتن بازار فرش دستباف مورد توجه قرار گرفت .

 این نمایشگاه به همت مرکز ملی فرش ایران ، در 20 سالن و بیش از  30 هزار متر  مربع فضای نمایشگاهی به مدت هفت روز برپا است.

در بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران که به لحاظ کمی و کیفی رشد قابل ملاحظه ای نسبت به دوره های قبل دارد، بیش از 700شرکت تولیدی و صادراتی هنر- صنعت فرش دستباف کشور حضور و مشارکت دارند و گنجینه ای از قالی های دستباف، مهم ترین کالای فاخر ایرانی و آثار کم نظیر بافندگان و هنرمندان ایرانی را به نمایش گذاشته اند .

در پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران؛ انواع فرش های دستباف مناطق مختلف ایران در اندازه ها و رنگ های مختلف، قالی و قالیچه، گلیم و تابلو فرش های مختلف عرضه شده است .

قرار است همزمان با برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران؛ چندین هیئت بازرگانی و تجاری شامل 60 نفر از کشورهای مختلف جهان با حضور در محل نمایشگاه، ضمن بازدید از تولیدات فرش دستباف کشورمان، با تولیدکنندگان و فروشندگان ایرانی وارد مذاکرات تجاری شوند.

همزمان با نمایشگاه بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران علاوه بر تمرکز بر موضوع های تخصصی و صادراتی و همچنین فروش داخلی، ششمین جشنواره فرش برتر نیز با هدف الگوسازی و معرفی دستبافته های با کیفیت به منظور حفظ اصالت ها و حضور در بازارهای صادراتی، برگزار می شود.

رونمایی از نسخه انگلیسی ویکی فرش، رونمایی از دانشنامه جامع 4 جلدی مکتوب در حوزه فرش دستباف ، رونمایی از گواهی های ثبت 14 منطقه تولیدکننده فرش دستباف شامل ایلام، سنقر و کلیایی، کردی خراسان شمالی ، لرستان، تابلوفرش سردرود، ترکمن سرگلان، سیستان و بلوچستان، ورامین ، چهارمحال و بختیاری، قشقایی و گبه، فارس، قهستان و بیرجند و همچنین برگزاری کارگاههای مختلف آموزشی بخشی از برنامه های جانبی این نمایشگاه است.

در بخشی دیگر از بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، بهترین فرش های عتیقه و معاصر حاضر در این نمایشگاه  در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

همچنین در سالن شماره 27؛ ایستگاه نقاشی ویژه کودکان برای آشنایی کودکان و نوجوانان با فرش دستباف ایرانی ،نمایش  فرایند تولید فرش دستباف ،نمایش هم نشینی فرش با دکوراسیون مدرن یا کلاسیک و برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد پیش بینی شده است  .

افزایش صادرات در کنار فروش داخلی، معرفی ظرفیت های این بخش اقتصادی، برنامه ریزی برای حل مشکلات تولید و صادرات ،بررسی موانع و نقاط ضعف موجود این صنعت ، ایجاد بستر های مناسب برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی ، ایجاد زمینه اشتغال و کارآفرینی، آشنایی دست اندرکاران با محصولات، نوآوریها و ظرفیت های موجود، ایجاد فضای رقابتی سالم میان تولیدکنندگان داخلی برای ارتقای کیفیت تولید و ایجاد ارتباط مستقیم و رو در رو میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ، مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

پس از اجرای برجام و در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته؛ صادرات فرش ایران، براساس اعلام رسمی گمرک از نظر ارزشی 39.5 درصد و از نظر وزنی 38.1 درصد نسبت رشد یافته است.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف تا پایان روز یکشنبه 7 شهریور ماه جاری برقرار بوده و از ساعت 10 لغایت 19 پذیرای علاقمندان و اهل فن در محل دائمی نمایشگاه های تهران می باشد .