امروز پنجشنبه ۰۳/۱/۹

سیزدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم افتتاح شد

.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سیزدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان ظهر روز دوشنبه 15 آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی شهر قم افتتاح شد.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران، احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، سید مهدی صادقی استاندار قم و احمد ذاکری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان حضور داشتند.

رضا بلندیان رئیس اتحادیه بافندگان،‌ تولید و فروش فرش دستباف استان قم در این مراسم با اشاره به تاریخچه فرش در ایران اظهار کرد: فرش دستباف در ایران عمری به درازای تاریخ و فرهنگ ایران دارد، این هنر نشان از باورهای مردم ایران دارد و فرش دستباف قم هم تاریخچه ای بیش از 100 سال دارد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان فرش قم در طول 100 سال اخیر توانستند که تولید خود را در عرصه جهانی مطرح کنند و فرش این شهر جایگاه خوبی را در کشور به دست آورده است. فرش قم نقش زیادی در صادرات این شهر دارد، اما اکنون بحث تولید فرش در این شهر با چالش‌های زیادی مواجه است.

احمد ذاکری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در این مراسم با اشاره به وضعیت تولیدکنندگان فرش در استان اظهار کرد: 27 هزار کارت تولید فرش را در استان قم برای بافندگان صادر کردیم و هم اکنون 40 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در عرصه تولید فرش در استان اشتغال دارند و فرش قم نقش زیادی در اشتغال استان ایفا می‌کند.

وی افزود: در گمرک استان قم، 400 هزار دلار صادرات فرش دستباف ثبت شده است، در حالی که تنها پنج تن از فعالان فرش استان اعلام کردند که بیش از 20 میلیون دلار فرش به خارج از کشور صادر کردند و بیشتر تولیدات فرش قم از طریق استان تهران صادر می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: از صادرکنندگان فرش استان توقع داریم که تولیدات خود را از طریق گمرک قم به خارج از کشور صادر کنند.

حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه این مراسم با اشاره به نقش فرش در اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در شرایط فعلی که مسئله اقتصاد مقاومتی مطرح است، پرداختن به بحث تولید فرش اهمیت زیادی دارد، فرش دستباف یک تولید بومی است و این کالا در ارزآوری و اشتغال برای کشور نظیر ندارد.

وی ادامه داد: بحث فرش دستباف با مشکلات زیادی مواجه است، با وجود تمام مشکلات، رشد صادرات فرش دستباف را شاهد بودیم و در هفت ماهه اول امسال 167 میلیون دلار فرش دستباف با وزن دو هزار و 500 تن به 80 کشور صادر شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: امسال صادرات فرش کشور نسبت به سال گذشته با 17 درصد افزایش همراه بود، اما این افزایش راضی کننده نیست، اگرچه که این یک روزنه امید است. صادرات فرش از ایران به آمریکا از بهمن سال 94 آغاز شد در حالی که این بازار پنج سال بر روی صادرکنندگان فرش ایران بسته شده بود.

سید مهدی صادقی استاندار قم در بخش پایانی مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرش دستباف استان با اشاره به نقش این کالا در اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اهمیت بحث تولید فرش و جایگاه آن برای همه مشخص است، تولید فرش دستباف جایگاه خاصی را در اقتصاد مقاومتی دارد و باید به جوانب این مسئله توجه شود.

وی ادامه داد: تولید فرش دستباف نقش تاثیرگذاری در اقتصاد مقاومتی دارد، البته منظور از اقتصاد، اقتصادی نیست که تنها در قالب وظایف دولت باشد، بلکه اقتصاد مقاومتی همه آحاد مردم را در برمی‌گیرد. باید فرش دستباف قم جایگاه خود را پیدا کند و همه کسانی که در این عرصه فعال هستند، باید تلاش و هم افزایی با یکدیگر داشته باشند که عواید این همکاری به همه خواهد رسید.

استاندار قم افزود: در حالی که سال گذشته ارزش صادرات فرش کشور حدود 290 میلیون دلار بود، تنها 441 هزار دلار از گمرک استان قم فرش به خارج از کشور صادر شد، در حالی که در هفت ماهه اول امسال، 23 میلیون دلار فرش از قم صادر شد، این جهش خوبی است، اما در زمینه آمار صادرات فرش قم دچار چالش هستیم.

سیزدهمین دوره نمایشگاه فرش دستباف استان قم از 15 تا 19 آذر در محل نمایشگاه‌های بین المللی استان از ساعت 15 تا 21 فعال است.