امروز پنجشنبه ۰۳/۱/۹

لزوم توسعه خوشه‌های صنعتی حوزه فرشبافی

.

عامل توسعه خوشه فرش شرکت شهرک‌های صنعتی زنجان گفت: توسعه خوشه‌های صنعتی، نقش محوری و بارزی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و صنعتی دارد.

فیروزه حاج‌علی‌اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر توسعه خوشه‌های صنعتی، نقش محوری و بارزی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و صنعتی بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال رشد ایفا می‌کند.

این مسئول ادامه داد: واقعیت آن است که در چند دهه اخیر، خوشه‌های صنعتی به عنوان یک استراتژی مناسب برای کسب و کارهای دارای مزیت رقابتی و افزایش توانمندی این صنایع در سطوح مختلف برنامه‌ریزی به ویژه در سطح منطقه‌ای مطرح و مورد توجه سیاست‌گذاران در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته قرار گرفته است.

وی افزود: فرش در ایران قدمتی طولانی دارد و یکی از کهن‌ترین صنایعی کشور است. همچنین فرش کالای تجاری و سودآور است که به میزان زیادی اشتغال ایجاد کرده و یکی از کالاهای صادراتی کشور در چند دهه گذشته بوده است.

حاج‌علی‌اکبری با اشاره به خوشه فرش در استان، خاطرنشان کرد: فرش یکی از صنایع قدیمی زنجان است که تنوع قابل توجهی را در نقشه‌های فرش پشمی استان دیده می‌شود به طوری‌که هر منطقه نقشه خاص خود را دارد ولی رنگ‌های لاکی و قرمز در همه فرش‌ها بیشتر استفاده می‌شود.

عامل توسعه خوشه فرش شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان، تصریح کرد: در حال حاضر در استان زنجان سه حالت طرح فرش دستبافت شامل طرح‌های با حالت هندسی، طرح‌های با حالت نیم‌گردان، طرح‌های با حالت گردان وجود دارد و نیز به دو روش تخت‌بافت و لول بافته می‌شود.

وی یادآور شد: فعالان اصلی این صنعت در استان تولیدکنندگان، قالی‌بافان، رنگرزها، فروشندگان مواد اولیه، فروشندگان دار و ابزار قالی و نقشه قالی، قالی‌شیویی‌ها، رفوگرها و پرداخت‌کارها را شامل می‌شود.