امروز جمعه ۰۳/۱/۳۱

آغاز به کار بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف جهان در تهران

.

 

بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس مرکز ملی فرش ایران و فعلان حوزه فرش دستباف در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ این رویداد به يقين بزرگترین رویداد جهانی فرش دستباف است، چراکه در هیچ زمانی در هیچ کجای دنیا، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان، تجار و صادرکنندگان فرش دستباف ایران در این کمیت و کیفیت گردهم نمی آیند.

براساس این گزارش؛ در این نمایشگاه در مساحتی بیش از ۳۰ هزار مترمربع، نزدیک به 730 تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف حضور خواهند داشت و به عرضه دستبافته های پرتنوع ایرانی می پردازند.

در بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران بیش از ٩٠ بازرگان از خارج از کشور برای بازدید و خرید از نمایشگاه به ایران آمده اند که 52 نفر از آنان غیر ایرانی و بقیه از ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند. در این میان آمريكا و ژاپن هريك با ١٤ بازرگان پر تعدادترين مشتريانى هستند كه برای پیوند بیشتر با فرش ایرانی در نمايشگاه حضور یافته اند.‏

در این گزارش آمده است؛ در حاشیه نمایشگاه و در مدت برگزارى نمايشگاه همه روزه صبح و عصر كارگاه هاى آموزشى براى بازديدكنندگان و علاقه مندان برگزار مى شود كه در آن ها مباحثى همچون شناخت فرش مناطق مختلف كشور و چگونگى خريد و نگهدارى فرش دستباف ارايه مى شود.

هفتمین جشنواره فرش برتر با هدف معرفى بهترين دستبافته هاى ايرانى و الگوسازى در اين زمينه همزمان با نمايشگاه بيست و ششم برگزار شده و آثار منتخب در سالن ٥ نمايشگاه به نمايش در آمده اند.

این گزارش می افزاید: در سالن مرکز ملی فرش ایران غرفه نقاشی کودکان با موضوع فرش دستباف و با هدف آشنايى كودكان با اين هنر- صنعت برپا مى شود.

همچنين، نمایش فرایند تولید فرش دستباف، نمایش همنشینی فرش و مبلمان و دكوراسيون و نمایش فرایند تولید فرش دستباف نيز از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در این رویداد است.

واگذاری غرفه به صورت رایگان به دانش آموختگان کارآفرین فرش و دانشگاه های ارایه دهنده رشته فرش طبق روال چند سال اخیر و عدم افزايش تعرفه واگذارى غرفه هاى تجارى نيز از ويژگيهاى قابل ذكر در نمايشگاه بیست و ششم است.

شایان ذکر است؛ رونمايى و گره زنى فرش «صلح جهانى» توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر مهمانان این رویداد از دیگر برنامه های نمایشگاه است. در حاشیه نمايشگاه با تاكيد بر پيام رياست محترم جمهورى مبنى بر آرى گفتن به صلح جهانى، فرشى با اين مضمون طراحى شده است كه مهمانان و بازديدكنندگان داخلى و خارجى نمايشگاه نيز بر آن گره خواهند زد و پس از تكميل بافت، راهی يكى از نهادهاى بين المللى خواهد شد.

در این نمایشگاه از کتاب های «مبانی روش تحقیق در فرش دستباف»، «فرش و مان» و «نقش خیال» و برخى ديگر از تازه هاى نشر در حوزه فرش دستباف در كنار فناورى هايى همچون استفاده از «واقعيت مجازی» در چيدمان فرش در دكوراسيون رونمایی شد.

گفتنی است؛ علاقه مندان می توانند از یکم تا 7 شهریور ماه از بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در محل دایمی نمایشگاه های تهران از ساعت 10 صبح تا 20 بازدید کنند.